Ekonomi

BMD: Adet satışları birçok marka için 2022’nin gerisinde kaldı

BMD’den yapılan açıklamaya göre organize perakende markaları, yüksek enflasyona paralel olarak 2023’te cirolarını ortalama yüzde 80’in üzerinde artırdı.

Açıklamada görüşlerine yer verilen BMD Lideri Sinan Öncel, yılbaşı alışverişlerinin de etkisiyle Aralık ayının genel olarak markalar açısından verimli geçtiğini, üye markaların yüzde 70’inin kasım ayına göre adet satışlarını artırdığını belirtti.

Geçen yılın eylül ve ekim ayları dışındaki ayların genel olarak verimli geçtiğini belirten Öncel, şöyle konuştu:

“Aralık anketimizle markalarımıza 2023 genel karnesi de yayınladık. Geçen yıl tüm markalarımız enflasyonun etkisiyle cirolarını artırdı. Üyelerimizin yüzde 57’si en az yüzde 80 veya yüzde 80 artış gösterdi. Pek çok markamızda adet satışları 2022 yılının gerisinde kaldı. Üyelerimizin yüzde 37’si 2022 yılına göre adet satışlarının azaldığını belirtti. Bu değerli bir oran. Adet satışlarının azalmasında son çeyrekte Türkiye’nin yabancılara yönelik alışverişteki çekiciliğini kaybetmesi etkili oldu.Bankalararası Kart Merkezi (“BKM) verileri de yabancıya satışlara ilişkin değerlendirmemizi destekliyor. BKM verilerine göre 2022’de toplam kart harcamalarında yabancıların payı yüzde 10 civarında iken bu yıl bu oran yüzde 6,5’te kaldı.”

“Fiyatların daha da artacağı beklentisinin kırılması gerekiyor”

Sinan Öncel, organize perakendenin 2024 performansında turistlere yapılan satışların yanı sıra maliyetler ve yerli müşterilerin satın alma gücünün de etkili olacağına dikkat çekerek, “Asgari ücretteki artışlarla memur maaşları ve emekli maaşları da artacak. Ocak ayında tüketicinin alım gücünde 2-3 ay süreyle kısmi bir rahatlama yaşanabilir. Ancak “Enflasyon dizginlenmezse fiyat kesiminin ve sabit gelirlilerin satın alma gücünün daha da daralmasından endişe ediyoruz” ikinci çeyrekten itibaren başlıyoruz.” değerlendirmesini yaptı.

Enflasyonla mücadele için iç tüketimin azaltılmasına yönelik tedbirlerin sürdüğünü belirten Öncel, şöyle devam etti:

“Piyasanın istikrar kazanması ve öngörülebilir olması için önce ‘fiyatların daha da artacağı’ beklentisinin kırılması, sonra enflasyonun kontrol altına alınması gerekiyor. İç tüketimi çok fazla bastırmadan bu çabayı göstermenin bir yolunu bulmalıyız. Çünkü markalarımız kendi stratejileri doğrultusunda yatırım yaptı. Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) verilerine göre perakende sektörünün Ocak 2024 itibarıyla 465 milyar TL yani yaklaşık 15 milyar dolar borcu bulunuyor. Baz fiyat artışıyla personel maliyetlerimiz yüzde 50 arttı. AVM’lerde kira ve ortak alan tüketimi aslında başlı başına bir maliyet kalemi. Dolayısıyla perakendede “Küçülme, mağazaların kapanması ve istihdam kaybı anlamına geliyor. Böyle bir ihtimali düşünmek bile istemiyoruz.”

Öncel, 2023 yılında her 3 markadan birinin adet satışlarındaki düşüşün dikkat çekici olduğunu belirterek, “Bunda yerli müşterinin satın alma gücünün azalmasının ve yabancılar için Türkiye’nin alışverişteki çekiciliğinin kaybolmasının etkili olduğunu tahmin ediyoruz. Adet satışlarında düşüş var.” Bu kelimeyi kullandı.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu